- Vastu võetud ettekandepaneelid, töötoad, ümarlauaarutelud
- Ümarlauaarutelud
Ümarlauaarutelud
Humanitaar kui mõtlevate maailmade (ümber)kujundaja
– Juri Lotman ”Kultuur kui subjekt ja iseenese objekt”
Inimene, tekst ja kultuur on Juri Lotmani vaates mõtlevad maailmad, mis on ühtaegu terviklikud ja iseseisvad semiootilised isiksused ning samal ajal ka keerukama mõtleva maailma osad, mis ei oleks võimelised isolatsioonis toimima. Mõtlemine, tähendusloome on dialoogiline, vestlus teiste semiootiliste isiksustega ning selles vestluses on väärtuseks see, et vestluspartnerid ei ole identsed, vaid mudeldavad maailma eri keeltes ja erineval viisil. Mõtlevad maailmad on stereoskoopilised, ent selle kvaliteedi – sügavusmõõtme - tekkimine eeldab, et erinevad vaatepunktid lõimitakse – tõlgitakse – suuremasse tervikusse. Semiootilised isiksused on suurema terviku raames tähenduslikumad kui iseseisvana ning samas muudab nende individuaalsus suurema terviku tähendusrikkamaks. Seega enese teadvustamine ühtaegu tervikuna ja suurema terviku osana on mõtlevate maailmade enesemääratluse keskmes.
Humanitaar on mõtlev maailm, kes elab mõtlevas maailmas – kultuuris –, teadvustades seda ruumina, mis teeb mõtlemise võimalikuks. Kuidas ta end seal tunneb? Milline on humanitaari väärtus ja vastutus mõtlevate maailmade mõtlemiskultuuri ja enesemõtestamise viiside kujundamisel?
Vestlusringis arutleme: 
•    Kuidas humanitaarid end tänases mõtlevas maailmas tunnevad? 
•    Kuidas mõtestab humanitaar oma võimalikke rolle mõtlevate maailmade säilitajana, loojana, kujundajana, kureerijana, muutjana?
•    Millised on humanitaari (jaoks) suuremad väljakutsed tänases mõtlevas maailmas? 
•    Milline on humanitaaride ja humanitaaria väärtus ja vastutus mõtleva ruumi kui stereoskoopilise dialoogiruumi, tõlke- ja tõlgendusruumi ja väärtusruumi kujundamisel ja edendamisel?  
Võimalikud vestlejad: Maarja Ojamaa, (TÜ) Peeter Torop (TÜ), Merit Maran (TLÜ), Daniele Monticelli (TLÜ), Kaie Koppel (EBS) jt
Korraldajad: Katre Pärn (Tartu Ülikool), Maarja Ojamaa (Tartu Ülikool), Peeter Torop (Tartu Ülikool)
Humanitaaria avalikkuses: loovpraktika pingeväljad
Loovpraktikate põhistes väljundites tekib paratamatult pinge akadeemilise täpsuse ja kompleksse käsitluse ning avalikkuse ootuse vahel, mis eeldab tihti lihtsustamist ja üldistamist. Samavõrd oluline on aga küsimus, kuidas selliseid väljundeid arvestatakse teadusbürokraatia hindamissüsteemides – kui loovpraktika ei sobitu olemasolevatesse kategooriatesse, väheneb ka motivatsioon neid kasutada.
Arutelus osalevad uurijad jagavad kogemusi oma senises töös rakendatud strateegiatest, kuidas hoida tasakaalu teadusliku põhjalikkuse, ligipääsetava väljendusviisi ja akadeemilise mõõdetavuse nõuete vahel. Kas ühiskonnas oma töö nähtavaks tegemine peaks olema eesmärk omaette, millistel viisidel seda teha ning millised riskid sellega kaasnevad? Kuidas toime tulla institutsionaalse raamistikuga, mis ei pruugi (veel piisaval määral) loovpraktikaid väärtustada?
Osalejad teevad kõigepealt lühikesed flash-esitlused oma praktikast filmitegemises, kuraatoritöös muuseumites või meediavahendatud teadusest. Seejärel avab ümarlaud arutelu humanitaaria rollist ja vastutusest laiemas avalikkuses – mitte ainult teadmiste edasiandjana, vaid ka uute maailmade kujundajana. 
Osalevad: Terje Toomistu (Tartu Ülikool, Tallinna Ülikool), Brigitta Davidjants Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia), Jaanika Vider (Tallinna Ülikool), Kirsti Jõesalu (Tartu Ülikool), Sille Pihlak (Eesti Kunstiakadeemia), Karin Leivategija (Eesti Rahva Muuseum, Tartu Ülikool)
Korraldajad: Terje Toomistu (Tartu Ülikool, Tallinna Ülikool), Birgitta Davidjants (Eesti Muusika- ja teatriakadeemia), Kirsti Jõesalu (Tartu Ülikool), Karin Leivategija (Eesti Rahva Muuseum, Tartu Ülikool), Sille Pihlak (Eesti Kunstiakadeemia), Jaanika Vider (Tallinna Ülikool)
Humanitaaria piirid ja piiritu teadus
Humanitaaride jaoks on piiride tõmbamine ja enesekirjeldus üks teaduse keskseid küsimusi. Sealjuures on neile omane mõista, et ühte nähtust saab kirjeldada mitmest, vahel isegi vastandlikust või tõlkimatust vaatepunktist. Jüri Lotmani järgi on just sellistes tõlkimatuse olukordades ühise keele otsimine kõige viljakam – see loob uusi teadmisi ja avab koostöövõimalusi.
Eri valdkondade teadlasi kaasavas ümarlauas küsime: kuidas ületada hirmupiire ja alaväärsuskomplekse, mis on seotud humanitaaria kasulikkuse või positsiooniga teadushierarhias? Selle asemel, et küsida, milleks meile humanitaarteadlased või loodusteadlased, keskendume küsimusele: milleks tänasele maailmale üldse teadlased ja kuidas teadust üheskoos (paremini) teha? Uurime, milliseid koostööpunkte ja erisusi näevad sotsiaal, loodus- ja täppisteaduste esindajad humanitaarteadustega ning mida humanitaarid ootavad ja vajavad teistelt teadlastelt.
Ümarlaua eesmärk on ületada piire distsipliinide ja teadlaste vahel, et paremini mõista mida me koostoimimiseks üksteiselt vajame ja milliseid kitsaskohti koostoimes tajume. Loodame, et ümarlauast kasvavad välja konkreetsed ettevõtmised teadusprojektide, ühisartiklite, kaasjuhendamiste ja tulevikuvisioonide loomise näol.
Esialgsed ümarlauas osalejad: Toomas Kivisild, Meelis Kull, Raili Marling, Andra Siibak, Kadri Simm, Andero Uusberg, Jaak Vilo.
Korraldajad: Mari Tõrv (Tartu Ülikool), Monika Karmin (Tartu Ülikool), Maarja Ojamaa (Tartu Ülikool), Ester Oras (Tartu Ülikool)
Kunstide ajalood ja humanitaaria eneseloome
Ümarlaua eesmärk on arutleda kõne all olevate kunstide ajalookirjutuse probleemide üle, tehes seda omavahel võrreldes ja kriitiliselt, küsides nii valdkondade sarnasuste kui erinevuste kohta.
- Mis on kunstiajalooliste uurimuste/tõlgenduste objektid? Kuidas need suhtestuvad oma valdkonna uusloomingu tõlgendamisega?
- Kas kunstide ajalugude kirjutamine (Eestis) on „pika ajaloo“ vaates toimunud diskursiivses mõttes sünkroonselt?
- Mida ajaloostamine vastava valdkonna uurimisobjektile „teeb“, kuidas seda mõjutab?
- Mida pakub ajalookirjutuse uuring oma distsipliinile, humanitaariale üldisemalt ja „ühiskonnale“?
- Millised on eesti kunstiteaduste vahelised (võimu)suhted ning suhted teiste humanitaar- ja sotsiaalteadustega? Kas kunstiteadused on pigem monoloogilised või dialoogilised?
Korraldajad: Krista Kodres (Eesti Kunstiakadeemia), Anneli Saro (Tartu Ülikool), Jaan Undusk (Underi ja Tuglase Kirjanduskeskus), Toomas Siitan (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia), Marek Tamm (Tallinna Ülikool)
Milleks uurida nõukogude aega?
Korraldajad: Kristo Nurmis (Tallinna Ülikool), Karsten Brüggeman (Tallinna Ülikool), Terje Toomistu (Tallinna Ülikool, Tartu Ülikool), Johanna Ross (Tallinna Ülikool), Kädi Talvoja (Eesti Kunstiakadeemia), Kaarel Piirimäe (Tartu Ülikool)
Milliseid üldkäsitlusi vajavad Eesti soouuringud?
Arutelu modereerib TÜ etnoloogia teadur Rebeka Põldsam. Osaluse on kinnitanud Janet Laidla (Tartu Ülikool), Sara Barbo (Tallinna Ülikool), Liisa Lail (Tartu Ülikool), Kirsti Jõesalu (Tartu Ülikool).
Korraldaja: Rebeka Põldsam (Tartu Ülikool)
Mäluasutuste ühiskondlik vastutus
Üheks kultuuripärandi avaldumisviisiks on kultuuriandmed. Palju arutelu on tekitanud kultuuriandmete kasutamine tehisaru treenimiseks. Ühest küljest on mäluasutustel vastutus jagada kultuuriandmeid teadlastele, et oleks võimalik edendada tehnoloogilist innovatsiooni, mis toetaks eesti keele ja kultuuri säilitamist. Teisalt on oluline autorite huvide kaitsmine ning ainese eesmärgistatud ja eetilise kasutamise tagamine.
Ümarlauas keskendume kahele teemale: mäluasutuste vastutusele ühiskonna ja oma andmete ees.
Kuidas vastutavad mäluasutused ühiskonna ees? Kuidas tuua kultuuripärand inimestele lähemale? Kuidas kultuuripärandit digitaalses maailmas väärikalt ja ligitõmbavalt esindada? Kuidas populariseerida digiteeritud kultuuripärandi taaskasutamist? Kuidas vastutavad mäluasutused kultuuriandmete eest? Millised on head kultuuriandmed? Kuidas mõõta kultuuriandmete kvaliteeti? Millistel tingimustel tuleks kultuuriandmeid jagada? Kellele tuleks kultuuriandmeid jagada? Kuidas kaitsta autorite huve? Milline oleks kesktee teaduse innovatsioonil ja autorite huvide kaitsmisel?
Korraldajad: Laura Nemvalts (Eesti Rahvusraamatukogu), Greete Veesalu (Eesti Rahvusraamatukogu), Meeri-Ly Muru (Eesti Rahvusraamatukogu)
Ruumiline pööre humanitaarteadustes: kuhu oleme jõudnud?
See ümarlauaarutelu kutsub osalejaid mõtestama, kuidas ruumiline mõtlemine on humanitaarteadustes arenenud ning kuidas see võiks edasi rikastada humanitaarialade teooriat ja praktikat Eestis.
Kutsume paneliste mõtisklema järgmistel teemadel:
- Kuidas ruumiline perspektiiv on muutnud tavapäraseid uurimisküsimusi ajaloos, arhitektuuris, kirjanduses, semiootikas, kultuuriloo- või sotsiaalteadustes?
- Kas ruumiline lähenemine on võimaldanud rohkem interdistsiplinaarset koostööd?
- Milliseid ruumilisest mõtlemisest kantud kontseptsioone, metafoore ja meetodeid (nt geograafiline infotehnoloogia, visuaalne kultuuriuurimus) võiks Eesti humanitaaruuringutes rohkem rakendada?
- Mida uut on ruumiline mõtlemine pakkunud ja mida võiks pakkuda humanitaarteadustele nii Eestis kui laiemalt rahvusvahelises mõõtmes?
- Kuidas võiks ruumiline humanitaarteadus suhestuda tänapäevaste väljakutsetega (sh digitaliseerimine, tehisaru) ja poliitiliste teemadega?
- Kas ruumiline pööre on välja jõudnud uude normaalsusesse?
Võimalikud panelistid erinevatest distsipliinidest: Epp Lankots (arhitektuur), Kadri Tüür (keskkonnahumanitaaria), Jan Kaus (kirjandus), Jussi Jauhiainen (inimgeograafia), Tiit Remm (semiootika).
Korraldajad: Tauri Tuvikene (Tallinna Ülikool), Anu Printsmann (Tallinna Ülikool)
Vanade tekstide tähtsusest humanitaarias
Midagi värsket ei saa luua äralõigatuna traditsioonist – uued kultuurinähtused, arengud ja uurimissuunad toetuvad paratamatult varasematele, kas siis inspiratsiooni või vastandumise kaudu. Varasemate kihistuste ignoreerimine muudab fookuse üha kitsamaks, loob iseendast toituda püüdva ruumi, milles õhku jääb järjest vähemaks. Vanade tekstide lugemine ja mõtestamine loob ukse, mille kaudu ka uuemate perioodide ja kultuurinähtuste uurijad saavad ligipääsu sügavamatele ajalistele kihtidele, pinnale, millele uuem toetub. Kui selle pinna kultiveerimisest loobuda, kukub kokku ka sellele rajatud torn ehk humanitaaria. Meil on praegu tegelikult haruldaselt hea võimalus seda pinda mitte ainult tugevana hoida, vaid ka laiendada, kaasates igasuguseid ajas ja/või ruumis kaugemaid kultuure.
Teemapüstitused:
- Hädavajalik võõras: globaliseerunud maailmas on kultuur eri paigus järjest ühetaolisem ning nn teine, mille abil püüda mõista ennast, muutub järjest haruldasemaks. Seda väärtuslikumaks osutuvad vanad tekstid ja kultuurid, kus on teine säilinud ja puutumatu.
- Oht stagneeruda tänapäevas: hoolimata meie praeguse lääne kultuuri multikultuursetest ideaalidest kujundame ümber kaanoneid ja õppekavasid lähtuvalt sellest, mis on kooskõlas me praeguste väärtustega. Sellises kontekstis tunduvad need väärtused silmakirjalikud ning tänapäevast humanitaariat ähvardab paradoksaalselt oht sulguda iseendasse ja jääda opereerima ainult oma paradigma sees.
- Kolonialistliku ja postkolonialistliku humanitaaria varjuküljed: euroopa kultuur on pikka aega ihaldanud teistsugust ja eksootilist, mille varjuküljeks oli kolonialism. Kas postkolonialistliku disktususe paratamatuks varjuküljeks on isolatsionism ja loobumine püüdest mõista teist?
Osalejad: Agne Pilvisto (Tartu Ülikool), Rahel Toomik (Tartu Ülikool), Alari Allik (Tallinna Ülikool), Mart Kuldkepp (Tartu Ülikool), Teet Toome (Tartu Ülikool)
Korraldajad: Elo-Mall Toomet (Tartu Ülikool), Neeme Näripä (Tartu Ülikool)
Korraldaja kontaktid
Üldkontakt: ehak@ehak.ee
Programmiga seotud küsimused: ehak@ehak.ee (Riho Altnurme)
Registreeringud ja arved: lii.lang@ut.ee (Lii Lang)
Meediapäringud ja kommunikatsioon: eva-kaia.vabamae@ut.ee, +372 55608051 (Eva-Kaia Vabamäe)